Auteur: Jelinek, Elfriede
Originele titel: Die Schutzbefohlenen (2015)
Bezetting: onbepaald.
Belgische première: Toneelhuis Antwerpen, 4 mei 2017
Korte inhoud:
Nobelprijswinnares Elfriede Jelinek schreef in 2013 Die Schutzbefohlenen ( Nederlandse titel: Grensgeval) als reactie op het steeds schrijnender wordende vluchtelingenprobleem in Europa. Voor Jelinek is de vluchteling bij uitstek de figuur om de situatie van het hedendaagse Europa door te lichten en de discussie te voeren over normen en waarden, de plek van religie en de verantwoordelijkheid van de politiek. Verwijzend naar het klassieke stuk De Smekelingen van Aischylos geeft zij de asielzoekers een stem en legt ze met haar scherpe pen genadeloos het cynisme en latente racisme in de Europese politiek bloot.
Grensgeval is pijnlijk actueel: Jelinek toont een Europa dat zich in een identiteitscrisis bevindt, gevangen tussen zijn humanisme enerzijds en zijn angsten en vooroordelen anderzijds. Het hoofdpersonage lijkt, zoals in alle stukken van Jelinek de taal zelf te zijn. Ze is minder geïnteresseerd in de klassieke dialoog, eerder in koorteksten en bodeberichten die ze in de Griekse tragedie terugvindt. Haar tekst is een polyfonie van stemmen en thema’s. Het is een woordenstroom waarin het perspectief voortdurend verschuift van mededogen over onverschilligheid naar afwijzing. Zo worden de verschillende stemmen en tegenstrijdige meningen die in Europa weerklinken verwoord. Het is alsof Jelinek de kapitalistische samenleving op de therapiesofa legt en gewoon laat spreken.
Fragment: Grensgeval
Voor volledige tekst (= 21 pagina’s à € 7,50): neem contact op met Tom Kleijn.
Voor opvoeringsrechten Nederlandse vertaling: neem contact op met
HENNEMAN AGENCY B.V. (professioneel theater) /
STICHTING BREDERO (amateurtheater)
Voor opvoeringsrechten originele tekst:
Rowohlt Theater Verlag, D–21465 Reinbeck